62/63 breddegrad- Den røde flyktningruten

Skinnegang

62/63 breddegrad- Den røde flyktningruten

Panter Tanter Produksjoner, scenekunstgruppen der jeg er daglig leder, er med i et netteverk kalt North Cultitude 62/63. Slik presenterer organisasjonen seg:

-Kort tidsperiod: Med aktiviteter för att skapa nätverk och koppla befintliga för att skapa nya

konst och kultur projekt längs breddgraderna. Lång tidperiod: Synliggöra och samanföra konstnärer för att skapa konstprosjekt. Detta sker över längre tid och hänger ihop med föreningen North Cultitude 62/63 långsiktiga mål att skapa aktiva nätverk längs breddgraderna med och utanför de nordiska länderna.

På en samling 30/11 2013, fysisk og på nett «pitchet» jeg ideen om Den røde flykningrutene.

-De røde flyktningrutene ble organisert av kommunistene i Thingstad og Wærdahlgruppene. Deres innsats er usynliggjort. Jeg vil få stjernen til å skinne/…/Jeg ville likt å gjøre dette til dels på toget og  med stopp på strategiske stasjoner. Med fortellinger, dokumentasjon og tablåer underveis. For meg er dette en del av et stort prosjekt der jeg prøver løfte frem kommunistene i Trondheim og Trøndelag sitt motstandsarbeid. Dette prosjektet kaller jeg Den røde fyrbøteren og partisanbroderiene. Å synliggjøre de kommunistiske flyktningrutene kaller jeg De røde flyktningrutene.

Visuelle kunstnere, arkitekter, fylkeskommunerepresentanter og journaliser fra norsk og svensk side lot seg inspirere. De kom med innspill. Det ser ut som om Den røde flyktningruten kan bli et eller et del av et  North Cultitude 62/63 prosjekt i 2015. Da vil fortellingene utspilles på et tog, med stopp på spesielle steder, fra Trondheim til Østersund. Fortellingene vil revitaliseres visuelt, som tablåer, som landArt, interaktiv osv. På denne måten vil Jon M. Lunds ønske, uttrykt i artikkelen Militær aktivitet, kurervirksomhet og flyktningtrafikk  i min master, bli realisert.

-Så er det ein annan ting som eg og mange fleire enn eg tykkjest er vondt, at det berre er nokre få som har kome og leita opp meg, kva dette no har si årsak?/…/ Det hadde vore veldig så gildt at nokre har kome og vi har fått ein lang samtale om det som gjekk føre seg.

Den røde flyktningruten kan bli en lang, estetisk og etisk samtale, på en togtur med stopp, fra Norge til Sverige.

Uansett, tipsene fra mine svenske kollegaer, vil jeg følg eopp og rapportere om her.

Legg igjen en kommentar

