Forfatter av «Den røde fyrbøteren»

 

Bilde 1

Forfatter av denne siden er Berit Rusten. Jeg er profesjonell scenekunstner og daglig leder i scenekunstgruppa Panter Tanter Produksjoner(PTP). PTP drifter blant annet Teater Polyfon, et teatertilbud for asylsøkere og innvandrere. PTP gjør ulike typer forestillinger, fra monologer («Coole Fredrikke» og «Reisen i fangenskap- Cirkus Konzentrazani») til site specific- produksjoner som «Immigrant Reading of a Comedy», der Dantes «Den guddommelige komedie» ble iscenesatt ulike steder i Trondheim i løpet av 20 timer. (PTPS hjemmesiden ligger nede akkurat nå. Teater Polyfon har en aktiv facebookside).

På forlaget Panter Tanter Produksjoner har jeg gitt ut tre bøker:

«Frelsende tanter og romanifolket »

«Inntrykk. Uttrykk. Avrykk. En dokumentasjon om Teater Polyfon i perioden 2006-2010

«Røyk ut New Public Management» (sammen med Astri Holm)

Jeg har skrevet en masteroppgave «Den røde fyrbøteren og partisanbroderiene» (ferdgstilt medio juni 2014). Den er et forsøk på å tine opp isen som omkranser de nedfryste fortellingene om kommunistenes innsats i Trondheim og Trøndelag under 2. verdenskrig. En innsats som sirkler rundt Thingstad /Wærdahlgruppene. Min pappa, Harald L. Rusten, var sentral i dette motstandsarbeidet og spiller en rolle i dette forsøket.

På siden Den røde fyrbøteren kan du finne en del materialet som dukket opp i researcharbeidet mitt. Det være seg notater fra arkivbesøk, manusskisser, bakgrunnmateriale, fortellinger, videoer, ulike events, avisoppslag og ideer på iscenesettelser. Siden blir kontinuerlig oppdatert. Jeg har enda mange tidsvitner på lista som jeg ønsker å snakke med.

Programmet for minnearrangementet 17. november vil bli publisert her. osv.

Når masteren er ferdigstilt, vil jeg etterhvert legge ut denne. Noe av materialet vil være offentlig, noe må man ha passord for å lese. Materialet i masteroppgaven vil videreutvikles som forestilling og muligens bok.

Kontakt:

Berit Rusten

Tel: 93229162

Mail:beritrusten@gmail.com

Legg igjen en kommentar

