De ville sloss

229_gutta_paa_skauen_motstandsbevegelsen_vol_1

De ville sloss

I Adresseavisen 12/2 2014, en kronikk av John Atle Krogstad, står det: «Både Harald Rusten og Oscar Øwre hadde deltatt i kampene mot tyskerne etter 9.april».

Jeg har ingen kilder på at min pappa deltok i kampene etter Oscarsborg, men har alltid tenkt at hans henvisning til boka «Vi ville sloss» kanskje var et forsøk på å fortelle meg noe.

Andre, ikke-kommunister, sine beretninger om kampene den første tiden etter 9. april

Jeg velger å ta inn noen beretninger fra ikke-kommunistiske tidsvitner. Mest fordi de ligner på beretninger jeg kan huske min pappa fortale.

Tore Hroar Smith:

Da krigen kom til Norge den 9. april var jeg en av de mange norske ungdommene som reiste seg i protest. Jeg ville være med å bekjempe det nazistiske tankegodset og den galskapens ideologi okkupantene brakte med seg. Derfor tenkte jeg på å melde seg inn i de norske militærstyrkene selv om jeg ikke hadde gjort militærtjeneste. I den kaotiske tiden som fulgte, fikk jeg høre at det var en norsk militæravdeling som hadde befestet seg på et strategisk punkt i nærheten av Jevnaker-traktene. Jeg tok en rask beslutning – jeg ville forsøke å slutte seg til den norske troppen der. Mens de tyske troppene var i gang med å befeste sin posisjon i Oslo, pakket jeg ned de nødvendigste ting i en ryggsekk, og bega seg i vei. Det var umulig å få buss- eller biltransport, men jeg var ikke rådløs av den grunn/…/Underveis støtte jeg imidlertid på folk som kom motsatt vei, og de kunne informere om at det var nytteløst å forsøke å ta seg videre fram, for kamphandlingene var allerede i gang. Den norske styrken hadde blitt nedkjempet. De tyske styrkene var overlegne både når det gjaldt mannskaper og krigsmateriell. Selv om nordmennene beit godt fra seg, laget veisperringer og lå i bakhold hadde de lite å stile opp mot den tyske krigsmaskinen. Skanse etter skanse falt. Dermed var det bare å gjøre helomvending og traske tilbake igjen.

Kaptein Rei Sandberg

Han har skrevet en bok, «Vi ville sloss», med en personlig hilsen til min pappa i.

Han forteller om et kompani som ikke overga  seg. Han var landvernskaptein ved 1. R. 5 og skulle mobilisere ved Elverum. Han forteller fra Midtskogen.

-Det var også lyspunkter- som beretningen om da tyskerne hadde besatt en jernbanetunnel og ikke var til å drive ut igjen. Da kom en major til stede- var det ikke major Rød så var det likt´n- og han fikk starta et lokomotiv som han sendte i full fart mot tunnelen uten betjening. Tunnelen ble renset som en lampekost

Han forteller videre. Denne fortellingen kan jeg kjenne igjen. Jeg vet ikke om min pappa har opplevd dette eller bare lest den i boka.

-Det kom inn en fenrik/…/Han ble kalt «kaptein» Björkmann/…/På hodet hadde han en stålhjelm med en liten 17. mai sløyfe /…/ Våpen skaffet han ved overfall på tyske depoter. Dessuten satte han igang fremstillingen av improviserte håndgranater av Viking melkebokser som han beslala hos landhandleren./…/ Björkmann fortalte at han aktet å bestille et stort parti rottegift fra Sverige, og at det skulle fremstilles poser med suppepulver som skulle spres rundt i de tyske forlegninger/…/

Kaptein Rei Sandberg avslutter:

-Hele Syd-Norge skulle overlates til nazihordene/…/ Jeg hadde oppholdt meg i Tyskland i mange år  og kjente naziveldet av personlig erfaring. Da jeg like før krigen kom hjem og fortalte om forholdene i Tyskland, trakk folk bare på skuldrene/…/ Hvis nordmennene viste hva de gikk inn til, ville selv ikke den mest håpløse kamp avskrekke dem. De ville slåss til siste blodsdråpe for å verge seg mot nedtråkking av alt som gjør livet verd å leve.

Legg igjen en kommentar

